INGEN FORDYPNING: Utdanningsdirektoratet sier nei til å innføre fordypning i henholdsvis gulv og maling/tapet på vg3 i overlateteknikk. Men faglig råd ser gjerne at saken fremmes på nytt.

Nei til fagfordypning for gulv og maling

Forslaget til fordypning liknet for mye på en deling av overflateteknikk-faget, mener Utdanningsdirektoratet. Men faglig råd oppmuntrer Malermestrenes Landsforbund til å prøve igjen.

Publisert

Utdanningsdirektoraret har hatt på høring et forslag om å innføre to ulike fordypningsområder i maler- og overflateteknikkfaget på vg3, henholdsvis gulvlegging og maling/tapet.

Bakgrunnen er et ønske fra Malermestrenes Landsforbund (MLF), som mener lærlingene ikke rekker å lære begge disipliner godt nok etter at to fag ble slått sammen til ett.

Splitte i to

Nå har Utdanningsdirektorartet vurdert de 40 innkomne høringsuttalelsene og besluttet at man ikke vil innføre fordypningsområder i læreplanen for vg3 maler- og overflateteknikk.

«Fordypningsområdene i læreplanutkastet kan bidra til å splitte faget i to fremfor å gi lærlingene mulighet til reell fordypning», skriver avdelingsdirektør Bjørg Rafoss Tronsli i begrunnelsen for å si nei til forslaget.

Direktoratet mener forslaget «ikke i tilstrekkelig grad bidrar til en mer relevant kompetanse i arbeidsmarkedet», og at det «speiler hvordan store bedrifter er organisert».

Feiltolkninger

Utdanningsdirektoratet bygger sin konklusjon i stor grad på anbefalingen fra faglig råd for bygg- og anleggsteknikk.

Rådet uttaler at «slik læreplanmålene i fordypningene er fordelt, kan det oppstå feiltolkninger om vekting av innholdet i målene, som i realiteten og praktisk vil medføre en splitting av maler- og overflateteknikkfaget i en malingsdel og en gulvleggingsdel. En tolkning som også gjenspeiles i de høringssvarene som er negative til høringsforslaget».

Vi har sett på forslaget og høringssvarene. Slik det er beskrevet, ser det mer ut som en deling av faget enn en fordypningsmodul.

Thomas Norland, leder i faglig råd

Det grunnleggende i begge disipliner

Thomas Norland, som til daglig er kompetansesjef i Entreprenørforeningen ­– Bygg og anlegg (EBA), leder det faglig råd. Han sier til Maleren:

– Vi har sett på forslaget og høringssvarene. Slik det er beskrevet, ser det mer ut som en deling av faget enn en fordypningsmodul.

Norland understreker imidlertid at faglig råd i utgangspunktet er positiv til fordypninger i fag som ønsker det. Derfor oppfordrer han MLF til å ta saken opp igjen, slik at det blir en ny høringsrunde og en ny behandling.

– Men da må forslaget utformes på en slik måte at man lærer det grunnleggende i hele faget, uansett hvilken fordypning man velger. Både gulv og maling/tapet må inn i begge de spesifikke fordypningsområdene, sier han.

 Vil beholde faget samlet

Den oppfordringen tar MLF.

– Vi tar Utdanningsdirektoratets avgjørelse til etterretning og kommer til å fremme et nytt forslag, slik vi blir anbefalt fra faglig råd, sier kompetanse- og utviklingssjef Kari S. Wilsgård.

Hun understreker at MLFs utgangspunkt er å beholde faget samlet, ikke splitte det.

– For MLFs del har dette vært en prosess over mange år, der vi har begrunnet hvorfor vi av gode grunner ønsker fordypning og ikke splittelse. Men vi ser at ting kunne vært formulert annerledes. Det er åpenbart at det ikke kommer godt nok fram hva en fordypningslæreplan er, sier hun.

Wilsgård mener at Utdanningsdirektoratets høringsnotat og spørsmålene som ble stilt under høringen, kan ha bidratt til å skape et misforstått bilde.

For å komme i mål med en ny runde mener Wilsgård det blir viktig at alle parter er involvert i prosessen og at Utdanningsdirektoratet må være villige til å diskutere formuleringer i selve læreplanen.

Powered by Labrador CMS