Vårt prosjekt:

Collage av interiørbilder
TILBAKEFØRT: Malermestrene Juuhl & Bratfoss har sørget for at interiøret i Foyngården er tilbake der det var i all sin prakt i 1780.

Heder for bevaring av Tønsbergs smykke

Arbeidene som er gjort med å restaurere Foyngården i Tønsberg, er belønnet med byens bevaringspris. – Veldig hyggelig, sier malermester Magne Bratfoss.

Publisert

Foyngården er den best bevarte kjøpmannsgården i Tønsberg og fødestedet til Svend Foyn (1809-194), skipsrederen som er kjent for å ha grunnlagt moderne hvalfangst.

Nå er patrisierhuset fra siste del av 1700-tallet tilbakeført til sin opprinnelige prakt.

Restaureringsarbeidene hedret med Bevaringsprisen, som deles ut av Stiftelsen Gamle Tønsberg. Prisen går til huseier Ronny Bjune, men er en også en honnør til arkitekt og håndverkere som har utført arbeidene. Blant dem er Malermestrene Juuhl & Bratfoss.

1780 gjenskapt

– Veldig hyggelig, særlig for eieren som har lagt så mye økonomi og tid inn i dette prosjektet, sier malermester Magne Bratfoss til Maleren.

Han forteller at arbeidene tok til november 2022.

– Det var utrolig mye underarbeid. Halvannen mann brukte nesten et år bare på å fjerne gammelt underlag før vi kom ned til originalfargene. Det er mye rosetter og detaljert listverk som vi fjernet hver millimeter med maling på, forteller han.

Derfra handlet det om å gjenskape interiøret slik det var i 1780, med tapeter fra svenske Lim & Handtryck og himlinger malt med limfarger. Utvending ble bygningen malt med tre strøk linoljemaling.

Fasadebilde
LOKAL SKATT – NASJONAL VERDI: Foyngården er et viktig hus for Tønsberg, men også en bygning av nasjonal verdi.

Håndblåst og levende

Juuhl & Bratfoss hadde også ansvar for restaureringen av vinduene, og det var en jobb utenom det vanlige. Eieren ville ha munnblåst glass fra Tyskland, slik som på 1700-tallet. Det ble benyttet Goethe-glass fra Lamberts, på 2,5 til 3,5 millimeter. På det tykkeste er de 5 millimeter.

– Det ble veldig fint. Du ser at vinduene lever når sollyset treffer dem, sier Bratfoss.

Malermestrene Juuhl & Bratfoss arbeider mye med restaurering og antikvariske prosjekter. På ett punkt skilte Foyngården seg ut.

– Det er sjelden vi får jobbe i alle rom. Her skulle alt i hele bygningen tilbakeføres, sier Magne Bratfoss.

Nasjonal verdi

Riksantikvar Hanne Geiran var til stede på utdelingen av Bevaringsprisen og roste prosjektet.

– Dette er et utrolig viktig hus i Tønsberg, men også en bygning som har nasjonal verdi, sa hun, ifølge bladet Byggmesteren.

Foyngården er et av de første husene i landet som ble fredet, allerede i 1924.

Huseier Ronny Bjune har brukt mye tid og penger på gården, også med økonomisk støtte fra Vestfold fylkeskommune.

– Men det er det verdt, man må alltid se fredning i et historisk og langsiktig perspektiv. Formålet med fredning er at det skal vare evig, og i et evighetsperspektiv er ikke disse pengene vesentlig, sier Bjune til NRK.

Også bygningsmessig var det mye å ta tak i for å redde Foyngården for ettertiden. Setningsskader innebar at bygningen måtte jekkes opp 70 centimeter og få ny grunnmur.

***

Har dere utført et stykke arbeid som dere er stolte av og gjerne vil vise fram og fortelle om  i Maleren? Send et tips og gjerne noen bilder i god oppløsning til redaksjonen.

Powered by Labrador CMS