DIPLOMAT-SKRYT: – Jotun gjør det veldig bra i en svært konkurranseutsatt global virksomhet, konstaterer Erik Solheim.

Uhemmet skryt til Jotun

Jotuns internasjonale suksess er unik blant norske selskaper, mener tidligere FN-topp, diplomat og politiker Erik Solheim.

Publisert

– Nesten alle store norske selskaper er i bransjer der Norge har naturlige fortrinn, som laks, olje, skipsfart og vannkraft. Unntaket er Jotun.

Det skriver Erik Solheim (69) på det sosiale mediet Linkedin etter å ha holdt et foredrag om geopolitikk på den årlige konferansen for Jotuns internasjonale ledelse tidligere i sommer.

Global og konkurranseutsatt

I det engelskspråklige innlegget – som er likt og delt av mange Jotun-medarbeidere rundt om i verden – trekker Solheim fram «Jotuns verdensledende posisjon som malingsprodusent» med virksomhet i rundt 100 land.

– Jotun gjør det veldig bra i en svært konkurranseutsatt global virksomhet, der de viktigste markedene er Kina, Saudi Arabia og andre land i Asia, skriver Solheim, som også merker seg Jotuns svært raske vekst i India.

Erik Solheim var assisterende generalsekretær i FN og leder for verdensorganisasjonens miljøprogram fra 2016 til 2018.

Han har meklet fred på Sri Lanka som spesialrådgiver i det norske Utenriksdepartementet. Han var både utviklingsminister og miljøvernminister i Jens Stoltenbergs andre regjering stortingsrepresentant i en årrekke og leder i SV i ti år fra 1987 til 1997.

Tenker langt fram

På Linkedin trekker han fram betydningen av at Jotun er et familieeid selskap.

– Fra sitt vidunderlige, nye hovedkontor rett ved vannet i den lille byen Sandefjord kan selskapet tenke langt forbi flyktige, kortsiktige markedstrender, slår han fast.

Den tidligere miljøvernministeren trekker særlig fram hvordan Jotuns utvikling av skipsmaling bidrar til reduserte klimagassutslipp ved å redusere friksjon.

I foredraget for Jotun-ledelsen skal Solheim ha argumentert for at vi går inn i Asias århundre, der verdens økonomiske og politiske tyngdepunkt flytter seg østover.

– Bra for Jotun at de har 70 prosent av markedet sitt i Asia, konstaterer Erik Solheim på Linkedin.

I kommentarene under Solheims innlegg takker Jotuns styreleder Odd Gleditsch d.y. for den rosende omtalen.

– Og takk for et svært inspirerende foredrag, skriver han.

Powered by Labrador CMS