Jotun i vekst – men på vakt
Jotun har aldri hatt et høyere driftsresultat etter årets åtte første måneder som i år. Men selv om den norske malingsprodusenten er i medvind, kan det være skjær i sjøen.
Det er pene tall som preger Jotuns resultater etter årets første to tertialer. Et driftsresultat på 4,865 milliarder kroner, av samlede driftsinntekter på 22,573 milliarder, er det høyeste noen gang.
Selskapet tar markedsandeler. Omsetning og resultat øker i alle virksomhetsområder og i alle geografiske regioner. Men bildet er ikke det samme overalt.
– Vi ser økende prispress i markedet for beskyttende malinger og svakere vekst enn normalt i den dekorative virksomheten vår. Likevel er marginene høye, og vi styrer mot nok et sterkt år for Jotun, sier konsernsjef Morten Fon i en pressemelding.
Økende kostnader
Volumvekst, høyere gjennomsnittlige salgspriser og lavere råvarekostnader bidrar til den positive utviklingen.
Men:
– Vi har økende kostnader innenfor drift, salg og markedsføring, strengt tatt på alle områder. Kostnadsveksten er nå høyere enn salgsveksten, sier Fon.
Følger verdenssituasjonen
Selskapet forventer fortsatt lønnsom vekst, men i et roligere tempo enn tidligere.
Fremover vil Jotun gi kostnadskontroll ekstra oppmerksomhet. I tillegg vil selskapet fortsette å følge den geopolitiske situasjonen tett.
– Jotun er lokalisert overalt og vi møter store spenninger og usikkerheter i en rekke markeder. Vi er godt posisjonert for videre lønnsom vekst, men forventer en lavere veksttakt enn i foregående tertialer, sier Fon.