Inspirerende showroom
JP Lunde har benyttet koronatiden til å lage nytt showroom. – Her kan kundene prøve å sette sammen elementer slik at de kan bli inspirert og se mulige løsninger, sier Marthe Lunde.
Like før jul 2020 startet JP Lunde oppgradering av lokalene sine, med mål om å gjøre dem mer innbydende for kunder som kommer på besøk.
– Tanken var å gjøre presentasjonen av oss og det vi har å tilby lettere. Vi leverer alt og tilbyr ekstra tjenester i tillegg, forteller malermester og daglig leder Bo Lunde.
Også møterommet i Stanseveien 25 har fått et ansiktsløft; på veggene visualiseres selskapets historie, med kart over Oslo i bakgrunnen. Her illustrerer de også fargetrendene for hvert tiår siden 1970-tallet.
– Det er en storyline med Oslo helt fra oppstarten i 1974 da Jens Petter Lunde startet opp for seg selv, sier Bo.
Tidslinjen viser videre utviklingen av selskaper og større prosjekter de har hatt: Freia, Torggata Bad, Universitetet, Møllergata 19, Viktoria terrasse, flere ambassader, Olympiatoppen, Rivern på Sagene, Gardermoen og Hotel Continental.
Fargebistand
Malermester Bo Lunde tok over som daglig leder i 2014. Og 2018 tok han og konen, Marthe Lunde, over bedriften. Marthe startet for fullt i selskapet for ett år siden, og jobber med farger, sosiale medier og markedsføring.
– Tidligere har vi ikke tilbudt fargebistandsdelen. Det gjør vi nå. Marthe er mobil og bidrar til at kundene skal føle seg tryggere i fargevalgene sine, sier Bo.
De har blant annet inngått et samarbeid med Townhouse Interiør for at kunder som ønsker det kan få utformet komplette stilvalg.
– De har også hjulpet oss med designoppgraderingen her i Stanseveien, sier Marthe.
Sesongvariasjoner
Showrommet skal endres i takt med at farger og trender endres i de ulike sesongene.
På veggene har de for øyeblikket malt med de trendy fargene Deco Pink og Refresh.
– Det er farger i tiden nå. Vi kommer til å bytte ut med nye farger før jul, sier Marthe, og suppleres av Bo:
– Spiler er også veldig «in» nå, sier han og peker på en ferdigplate i tre på veggen, med en lyddempende akustikkplate på baksiden.
– Det er en kombinasjon av stilfullt og støydempende.
Stryker opp fargeforslag
Tanken var at showrommet skulle utformes på en innbydende måte.
– Vi er også i gang med å etablere en fargebar hvor man kan stå og dra fram alt fra tapetprøver, til gulvteppe- og fargeprøver. Her kan kundene komme og prøve å sette sammen elementer slik at de kan bli inspirert og se mulige løsninger, forklarer Marthe.
Her kommer de også til å stryke opp farger på plater slik at kunder kan ta med seg fargeforslag og sjekke om fargene passer.
– Mange ønsker også å ha noe og vise fram i generalforsamlingen til sameiet, påpeker Bo.
Underveis oppfølging
Han understreker at de som malerbedrift er med hele veien.
– Vi er med hele veien fra første telefon. Underveis oppfølging er veldig viktig. Siden vi ikke er større enn vi er, kan alle her på kontoret følge opp fra a til å i alle prosjekter, sier Bo.
2020 ble et år påvirket av korona, mindre på privatmarkedet enn proffmarkedet.
– Vår teori er at nedgangen i fasademarkedet delvis skyldes at folk på hjemmekontor ikke ville ha stillas utenfor, i tillegg til at styrene møttes sjeldnere denne tiden.
I år er det tilbake til normalen.
– Vi blir kontaktet av flere folk nå. I fjor var økonomien mer usikker, mange vegret seg for investeringer.
Kick-off
I starten av koronaepidemien satte de seg ned og bestemte seg for noen prioriteringer.
– Blant annet at vi skulle satse på å beholde de ansatte og gjøre så godt vi kunne i et svært usikkert marked.
Det de gleder seg til mest akkurat nå er derfor å endelig kunne samle alle de ansatte og gjøre noe sosialt sammen. Som en kick-off etter en lang periode uten samlinger booket de i høst tid hos Sjoa Rafting.
– Kulturen og motivasjonen av de ansatte er viktig. De trenger å samles og tas vare på.