DOBLET KAPASITET: Daglig leder Rune Bjørnstad og innkjøps- og logistikksjef Merete Mundal Aarskog i Polyflor Nordic konstaterer at lageret er blitt mye viktigere under og etter pandemien.

Polyflor har mer på lager

Virkeligheten på gulvet er annerledes etter korona. Derfor har Polyflor Nordic mer enn doblet lagerkapasiteten.

Publisert

Hver rull med gulvbelegg veier opp mot 150 kilo. På lageret til Polyflor Nordic på Kjelsås i Oslo står de tett i tett på geledd som gardister under en æresparade. I reolene over dem er pallene med vinylfliser stablet til takhøyde, seks meter over gulvet.

Med smartere og tettere plassutnyttelse har gulvleverandøren mer enn doblet lagerkapasiteten. Og det er ikke uten grunn.

Et kvarter før korona

Endringen kom med pandemien. Merete Mundal Aarskog hadde akkurat begynt i ny jobb som innkjøps- og logistikksjef i Polyflor Nordic da pandemien kom. Hun fikk et røft møte med en bransje som var helt ny for henne.

– Jeg kom fra hotell og begynte her «et kvarter» før korona. Det har vært krevende å manøvrere, men som organisasjon har vi kommet styrket ut av dette, sier hun.

225.000 KVADRATMETER GULV: Rune Bjørnstad har nok gulv på lager til å dekke fire middelsstore sykehus.

Før Covid-19-pandemien var den vanlige leveringstiden fra Polyflors fabrikker i Asia tre måneder. Under pandemien økte den til opp mot ni måneder. Nå er den på fire til fem måneder.

– Og det er den nye normalen. Verden ser rett og slett annerledes ut, konstaterer Rune Bjørnstad, daglig leder i Polyflor Nordic.

Ta vare på påliteligheten

Erkjennelsen om at endringen var kommet for å bli, fikk gulvleverandøren til å satse på lageret.

– Når det tar opp mot et halvt år å få varer hit, blir lagerkapasiteten viktig for at vi skal kunne levere det kundene trenger i tide. Vi må ligge et halvt år foran kundene, konstaterer Merete Mundal Aarskog.

– Det handler om å ta vare på vårt omdømme som en pålitelig leverandør, skyter Rune Bjørnstad inn.

Polyflor Nordic

Polyflor Ltd. er en britisk gulvprodusent med historie tilbake til 1915. I dag er selskapet verdensomspennende, med flere fabrikker i Storbritannia og Asia. Hovedkontoret ligger i Manchester.

Polyflor Nordic er et heleid datterselskap av Polyflor Ltd, etablert i 1998. De siste årene har selskapet hatt kraftig vekst og har nå 19 ansatte. De viktigste produktgrupper er homogene og heterogene gulv, sklihemmende gulv, LVT/designgulv, gummigulv og teppefliser.

Selskapet holder en høy miljøprofil med vekt på gjenvinning, gjenbruk og reduserte klimagassutslipp.

Sist regnskapsår omsatte Polyflor Nordic for 83 millioner kroner og leverte et årsresultat på 4 millioner kroner.

Langsommere verdenshandel

At det tar lenger tid å få varene levert fra fabrikk, handler ikke om at selve produksjonen går tregere. Den viktigste årsaken er rett og slett at globale handelsårene flyter langsommere enn før, særlig på havet. Skipsfart er blitt en flaskehals, ikke bare for å frakte gulvbelegg, men for hele verdenshandelen.

Årsaken ligger i sprengt havnekapasitet, økte kostnader og ikke minst: stadig strengere miljø- og utslippskrav som gjør at skipene rett og slett kjører saktere og med mindre last for å brenne mindre drivstoff.

PLASSUTNYTTELSE: Ruller med gulvbelegg på geledd, paller med vinylfliser til taket – Polyflor Nordics lager er utnyttet til fulle.

225.000 kvadratmeter på lager

Rune Bjørnstad og Merete Mundal Aarskog viser Maleren rundt i det 1.800 kvadratmeter store lageret, som til daglig styres av lagersjef Odd Erik Grøvo. Han har stålkontroll på jobben, ifølge Aarskog og Bjørnstad.

I hallen er det lagret hele 225.000 kvadratmeter gulv. Det tilsvarer gulvarealet til fire–fem middelsstore sykehus.

Eller et annet eksempel som sier noe om dimensjonene:

– En stor sportsbutikk eller tilsvarende er gjerne på 1000 kvadratmeter. Det betyr at vi kan levere gulv til 200 slike butikker, rett fra lager, sier Rune Bjørnstad.

Lengre levetid

Det er ikke bare på selve lageret virkeligheten er endret etter pandemien hos Polyflor Nordic på Kjelsås. Selskapet må også tenke annerledes når det gjelder produkt- og designutvalget.

Med en lenger produksjonstid og mer lagerføring, vil hvert produkt også få en lenger levetid i sortimentet. Da blir det enda viktigere å treffe riktig med design og utvalg.

DESIGN: Med lengre leveringstid blir det også viktig å treffe riktig med design og produktutvalg. Rune Bjørnstad studerer vareprøver i showrommet.
Powered by Labrador CMS