Gir fargeveiledning til kundene
Hos Malermester Jens Petter Lunde AS har de tatt behovet for mer fargekompetanse på alvor og tilbyr fargerådgivning til kundene sine.
En av disse kunder er Bygdøy allé 69 (1897) som har vært under oppussing siden august. Her ønsket beboerne råd med å lage en fargestrategi for fasaden.
– De har hatt et eget fargeteam i styret som jobbet med meg, sier Marthe Lunde, markeds- og fargeansvarlig hos JPL AS.
Fargeteamet ønsket flere alternativer.
– I starten ønsket de beige farger, som mange av de andre bygårder i området, men jeg foreslo farger, sier Lunde.
De klorte seg tilbake i fargelagene, for å se hvilke fargetoner som har vært brukt opp gjennom tidene, og fant at det hovedsakelig har vært grønt, gult og senest beige.
– Jeg presenterte seks forskjellige paletter, som siden ble til tre.
Gikk for grønt
– Styret stemte først på en litt lysere grønn, som jeg mente ble veldig blass for øyet. Det måtte mer svarthet i grønnfargen, og vi endte opp med en dypere grønnfarge, sier Lunde, og legger til:
– Når de først skulle gå for en farge, syntes jeg de burde gå for grønt. Ikke minst med tanke på den fine alleen som er her.
Ettersom bygården står på byantikvarens gule liste, har byantikvaren vært involvert, og Janne Wilberg kom med gode innspill.
Stor murerjobb
Inngangsdørene er malt med fargen dempet sort og veggene med kalkmaling. Søylene og gipsornamenter må beskyttes i større grad og er grunnet og malt med Nordsjø Silikatmaling.
– Det har vært en stor murerjobb, med kjemisk rens på kvaderpuss og sokkel samt full nedhogging og oppbygging av alle plane flater. Utbedring av skader etter malingsfjerning på kvader puss samt reparasjon av tydelige skader på takgesims med mer, forklarer Lunde.
– Gipsmaker Peter van der Ent har reparert gipsornamenter som ble kjempefine. Godt utført gipsdekor på en slik fasade gir et fantastisk vakkert resultat.
Teglsteinen kommer godt fram nå, den har fått kjemisk rens og fremstår fint mot den nye grønne fargen.
– Noen mente at teglsteinen burde males, men da måtte jeg protestere. Det blir veldig sjelden fint, konstaterer hun.
Bør komme på banen
Prosjektleder Geir Sørli i JP Lunde tror at de gamle malermestrene var mer opptatt av farger og paletter.
– Nå er ofte fremdriften i prosjektet mest i fokus, sier han, og legger til at malermestrene bør komme mer på banen og veilede kundene i forhold til fargevalg.
– Marthe jobber med det hos oss. Vi ønsket å organisere oss med mer fargekompetanse, ikke minst er det en styrke i innsalg av prosjekter, sier han og påpeker at det stor usikkerhet blant kunder når det gjelder farger man skal velge.
– Når vi fjerner puss og kakker på fasaden kan vi finne de opprinnelige fargene til bygget. Da kan vi geleide våre kunder både på historiske og mer trendy farger. Det er et stort spekter du kan jobbe med, sier han.
Skaper entusiasme
Hos JP Lunde kan man også besøke deres kontor/showroom for å se og teste ulike farger.
– Det gir helt klart kundene en større trygghet og har vært utelukkende positivt. Prosjekter er ganske komplekse, så du får ofte lite tid til å jobbe med farger. Derfor er det fint å ha noen som jobber dedikert med dette, sier Sørli, og legger til:
– Fargene på fasaden er jo førsteinntrykket.
I større prosjekter sitter de i styremøter og forklarer om kalkpuss og teglstein, men det er først når de begynner å snakke om farger at engasjementet kommer, påpeker Sørli.
– Det er moro at det blir mer farger på ting. Det gir byen liv og nyanser. Det MÅ ikke være grått og hvitt overalt.
Ser at det er et behov
Marthe Lunde har hjulpet kunder med fargerådgivning siden hun startet i bedriften i august 2020 og tar nå siste kurs for å bli sertifisert fargerådgiver.
– Det er fantastisk å lære mer om farger og hvordan de påvirker oss på så mange plan. Det er givende å kunne veilede kundene våre, vi ser at behovet er der. Therese Sandem som underviser hos Norges Fargeakademi gjør en strålende innsats.
– Er dette med fargerådgivning mer aktuelt nå som fargeinteressen øker i befolkningen?
– Man merker det ja. Folk er mer vågale og tør å utfordre seg selv i større grad. Man ser det er en fargebølge, folk har behov for mer farger, sier Lunde, som kan fortelle at de har fått veldig gode tilbakemelding på at de tilbyr fargerådgivning i tjenestene sine.
– Vi er veldig stolte av å ha det under vår paraply. Det treffer en positiv følelse hos folk, mange har sterke meninger og preferanser når det kommer til farger. Samtidig har de veldig behov for å bli peilet inn, få kompetanse og forslag både i forhold til omgivelser og trender.
– Man må speile det kunden ønsker, og samtidig se hva man selv synes er riktig, sier Lunde.