En fargehandel i vekst
Service og fagkunnskap sitter i veggene hos Ragnvald Moe AS på Lillehammer, noe som verdsettes av både ansatte og kunder.
Ragnvald Moe startet sitt firma i 1957. Før det gikk han i lære hos Byggtapetsermester Strand på Gjøvik og hos O.A. Mæhlum i Lillehammer. Han var en dyktig håndverker som etter hvert fikk en stor kontaktflate i Lillehammer, forteller barnebarnet og daglig leder i butikken, Camilla Moe.
– Da han startet opp jobbet han alene. Men etter hvert ansatte han faren Rolf og broren Sverre, forteller Camilla.
I tillegg til å arbeide hos private, jobbet de i starten mye for Lillehammer Boligbyggelag.
– Det var en stor kunde gjennom mange år på 60- og 70-tallet. Det ble bygd mange rekkehus i Lillehammer på den tiden.
Ekspanderte
Etter en periode med lager i henholdsvis Storgata og Bankgata kjøpte Ragnvald Moe i 1968 Storgata 115, Moe-hjørnet, som det kalles i dag, hvor de åpnet butikk.
– Siden starten har butikken blitt utvidet med 1. etasje i Storgata 117, samt underetasje og kontorer og møterom, forteller Camilla.
Den første tiden var det gulvbelegg, tapeter og maling som ble solgt. Tapeter var veldig populært på den tiden. Tapetene kom stort sett fra norske Øra fabrikker i Fredrikstad. Gulvbeleggene de solgte var også norskprodusert. Rikett fra Bergen og Tarkett og Fagertun produsert i Drammen.
– Senere, da vi fikk større lokaler, ble det satset stort på vegg til vegg tepper.
MOE-HJØRNET: Alle de ansatte foran fargehandel Ragnvald Moe på «Moe-hjørnet i Storgata 115 i Lillehammer. (Foto: Ragnvald Moe AS)
Familiebedrift
Firmaet har blitt drevet av familien Moe i alle år. Etter at far Ragnvald Moe trappet ned på slutten av 80-tallet, ble det sønnene, Frank, Roger og Johnny Moe, som overtok alt. Som faren, ble også de håndverkere, innen både gulv og maling. Bortsett fra et par år i den såkalte bankkrisen rundt 1990 har bedriften gått med solide overskudd.
– Alle så vi frem til OL 1994 med mulige utbygginger og opprustning av byen. Samtidig som vi fryktet ettertiden med lite byggeaktivitet. Men der tok vi feil, etter OL ble det veldig mange fine oppdrag. Samtidig som vi inngikk samarbeidsavtaler med flere store aktører, som Lillehammer Sykehus, Lillehammer kommune og Smedvig Eiendom, forteller Frank Moe i en bok om bedriften som ble skrevet i tilknytning til 60-årsjubileet i 2017.
Den nye generasjonen Moe
Lars Moe, sønn av Roger, har jobbet som gulvlegger i flere år. Han har tatt mesterbrev og er arbeidende formann. Camilla Moe, datter av Johnny, ble butikksjef i 2017, og jobber i butikken med kundebehandling, data og fakturering. Thomas Moe, sønn av Johnny, startet opp som håndverker, men jobber nå i butikken som nestleder.
– Personlig vil jeg at det skal gå bra med bedriften og ønsker å lære meg alt, og vil at de ansatte også skal det, sier Camilla, og legger til at det trolig er ekstra spesielt for dem som heter Moe å jobbe i denne bedriften.
– Egentlig var det litt tilfeldig at det ble her jeg skulle jobbe. Jeg bodde i Oslo en periode, så flyttet jeg tilbake, begynte å jobbe i familiebedriften, og syntes det var veldig kjekt. Nå har jeg mye ansvar og forskjellig oppgaver. Jeg liker spesielt godt at det er så variert, ingen dager er like.
DEN NYE GENERASJONEN: Her er tredje generasjon Moe som alle tre jobber i familiebedriften: Lars Moe, Camilla Moe og Thomas Moe. (Foto: Ragnvald Moe AS)
Service og kunnskap
På spørsmål om hva som karakteriserer bedriften best svarer hun:
– Service og kunnskap er det vi er godt kjent for. Det er i hvert fall det vi hører fra kundene. Vi har noen som kommer hit som sier at de har handlet av bestefar, så da har de vært her noen år.
Noe av det som skiller en tradisjonell fargehandel fra eksempelvis en byggevareforretning, hvor de har et veldig stort spekter av produkter, er færre produktgrupper, men mer kunnskap om hver av dem, tror Camilla.
– Dette medfører at vi kan veldig godt det som har med maling og gulv å gjøre. I byggevareforretninger har de så mye, og jeg tror ikke de har like inngående kunnskap om hvert produkt som vi har. Vi er nok bedre på de produktene vi har, slår butikksjefen fast.
Vekst
Bedriften har vokst betraktelig siden starten. Butikken har blitt bygd på litt og litt, og nå har de cirka 800 kvadratmeter og 30 ansatte.
– Vi har et mye større produktutvalg enn det var tidligere år. I starten var det mest maling, tapet, tepper og belegg. Nå er det så mye mer enn det. Vi har også solskjerming og gulv, sier Camilla.
– Vi er fem som jobber i butikken. De fleste jobber i håndverksavdelingen, forteller hun.
– Hva har det betydd å ha både fargehandel og håndverksavdeling?
– For oss har det vært veldig viktig. Håndverkerne tar ut alt de trenger her, og når de er ute hos kunder sender de bare spørsmål hit angående fargehjelp og annet. Vi kan hjelpe kundene fra a til å.
Glad i farger
De har også en del kunder som kommer til butikken for fargehjelp.
– Om kunden ønsker det hjelper vi med farger. Det hender også at vi drar hjem til kunden og hjelper med å plukke ut farger, og så maler håndverkerne våre etterpå, sier Moe, og påpeker at de som jobber i butikken har gått fargeskole.
– Jeg blir glad når kunder velger farger, noe de gjør i stadig større grad nå for tiden. Jeg syntes det er gøy å sette sammen kombinasjoner og se resultatet etterpå. F
or eksempel når noen skal få malt et helt hus, sier hun.
Før i tiden var det mest olje og linoljemaling det gikk i. Nå er det nesten bare vannbasert maling innvendig.
– Utvendig har det blitt mye hybridmalinger som tørker fortere, ikke gulner, lukter lite og er mer miljøvennlig, påpeker Moe, som har merket at folk generelt er mer opptatt av miljø når de velger produkter nå.
– De har flere spørsmål angående miljø. Det blir også laget mye mer maling som er bedre for inneklima.
Mer farge på alt
I tillegg har fargepaletten har endret seg.
– Da jeg startet var det lys antikk og caffe latte det gikk i. Så ble det veldig mye grått, og nå er det mye mer farger. Det går veldig mye i grønt og blått, men også jordfarger, forteller Moe, som tror folk i større grad tør å velge farger nå.
– Ikke bare på en vegg. Nå ønsker folk også farge på hele rom, tak og vinduer. Det er generelt mer farge på alt.
Jobben håndverkerne utfører har nok ikke endret seg så mye, tror hun, men det er flere krav å forholde seg til nå.
Gikk inn i Håndverksgruppen
Butikken har vært en del av Fargerike-kjeden siden 2013. Og i sommer ble Ragnvald Moe AS med i Håndverksgruppen (HG). Noe som får mest å si for håndverksavdelingen.
Håndverksgruppen plukker ut solide bedrifter for at man skal kunne stå sterkt sammen som håndverksgruppe over hele landet, og driver i hovedsak med skadesaker opp mot forsikringsselskapene, forteller byggtapetsermester og driftsleder håndverk Lars-Arve Kronborg hos Ragnvald Moe AS.
– Vi er veldig glad for at vi ble med i Håndverksgruppen, sier Kronborg, som er stolt av å jobbe i Ragnvald Moe AS.
– Det er en mesterbedrift, med utdannede folk i butikken og i håndverksavdelingen. Ledelsen i håndverksavdelingen består av maler- og byggtapetsermestere, sier han.
– Jeg er imponert over at en familie kan klare å drive en bedrift sammen så godt over mange år. Det er en trygg arbeidsplass og her er alt på stell.
Hyppige evalueringer
Kronborg påpeker fordelen av at de har utdannede fargekonsulenter i butikken.
Det kan komme folk i butikken som vil pusse opp. Og da har vi både malere, gulvleggere, og parkettleggere, sier han og legger til at kunden skal kontaktes innen tre dager etter at butikken mottar en arbeidsordre.
– Det er noe vi etterstreber. Service og ivaretakelse av kundene våre er hovedfokus, og noe som blir evaluert en gang i uken, sier driftslederen, og understreker viktigheten av at ting gjøres fagmessig, spesielt i våtrom.
– Bruk fagfolk så står du som huseier mye tryggere om noe skulle skje. Da har du mye mer garanti på arbeidene som blir utført.