Portrett med malingsspann på hylle bak.
ANSIKT UTAD: Ewelina Sekiw driver Personlig Maler AS sammen med kjæresten. Hun er bedriftens ansikt utad.

Ewelinas personlige metode

Hun kunne vært personlig trener. I stedet satser malermester Ewelina Sekiw på en karriere som personlig maler i eget firma. Målet er å endre hvordan bransjen møter kundene sine.

Publisert

Det er bare et år siden 27 år gamle Ewelina Sekiw fra Oslo og kjæresten Sebastian Kowalczyk startet for seg selv med firmaet Personlig Maler AS. Hun er frontfigur i firmaets markedsføring, med en tydelig profil i sosiale medier. Han holder seg mer i bakgrunnen. De to har klare tanker og tydelige mål med det de gjør.

– Vi ønsker å være litt annerledes og ønsker å bidra til å endre bransjen, erklærer hun.

Det handler både om hvordan malerbransjen ser seg selv, hvordan den behandler yngre arbeidstakere og særlig kvinner, hvordan den kommuniserer med markedet og hvordan den arbeider. Alt dette spiller inn på måten den blir oppfattet, og Ewelina mener det ikke alltid er like positivt.

– Når du jobber i byggebransjen, blir du sett ned på av mange. De sier det kanskje ikke rett ut, men du merker det fort. Og det gjelder spesielt oss malere. Vi forbindes med svart arbeid og billig, utenlandsk arbeidskraft. Det har ødelagt mye. Ofte opplever vi at kunder snakker til oss på engelsk, før de forstår at vi er norske. Da blir de overrasket, forteller Ewelina, som selv har polsk bakgrunn og flyttet til Norge som barn i 2008.

Ikke alle menn tåler at en kvinne skal gjøre det samme som dem. Dette er også en grunn til jeg kom på tanken om å starte for meg selv, for å kunne velge hvem ville jobbe med.

Ewelina Sekiw

Vær tøff – eller bli spist

Selv om hun i dag er veldig målrettet og klar på hva hun vil, var veien inn i malerfaget helt tilfeldig.

– Jeg var 16 år og hadde egentlig ikke peiling på hva jeg ville, sier hun.

Interessen for kunst førte henne først til design og håndverk, men hun skjønte at det ikke ville gå an å leve av å være kunstner. Da siktet hun seg inn mot malerfag i stedet.

– Det er litt kreativt, og så er det fysisk, sier hun.

Det var et motstrøms valg. Det første året på bygg og anleggsfag, før hun gikk ut i lære, var hun den eneste jenta og den eneste som ville bli maler blant 100 elever. I bransjen er kvinner fortsatt et mindretall.

– Det kan være tøft. Og du må være eller gjøre deg tøff for ikke å bli spist. Ikke alle menn tåler at en kvinne skal gjøre det samme som dem. Dette er også en grunn til jeg kom på tanken om å starte for meg selv, for å kunne velge hvem ville jobbe med, forteller hun.

Hun tror det er i ferd med å bli bedre. Det er blitt mer populært for jenter å velge byggfag, men det gjenstår fortsatt mye arbeid for å endre kulturen.

Ewelina mellom reoler fulle av malingsprodukter.
OPP OG FRAM: Med Personlig Maler satser Ewelina Sekiw på en-til-en-service for kunder som betaler for kvalitet i alle ledd.

PT for malerkundene

Ewelina Sekiw har skaffet seg en solid bakgrunn for å satse som gründer. Hun har åtte års fartstid som ansatt maler, har tatt mesterbrev og er sertifisert fargerådgiver. Dessuten kan hun skilte med at hun i 2018 ble nordisk mester i malerfaget.

I tillegg har hun skaffet seg utdannelse som personlig trener. Det er viktig for måten hun har valgt å profilere bedriften.

– På et treningsstudio kan du fint ta gruppetimer, men en PT jobber med opplegg som er skreddersydd enkeltmennesket, en til en. Dette prinsippet har jeg tatt med over til malerfaget, og det er også derfor firmaet heter Personlig Maler AS.

I praksis betyr det at kundene skal få personlig oppfølging fra en og samme maler hele veien. Det er Ewelina som reiser ut på befaring, Ewelina som gir kunden råd om farger og interiør. Det er Ewelina som gjør selve jobben, og det er Ewelina som overleverer prosjektet og følger opp etterpå. Det samme gjelder når Sebastien tar et oppdrag. Det skal være personlig.

­– Vi merker at kundene setter pris på den personlige oppfølgingen, at den samme personen kommer tilbake og følger opp hele veien, sier Ewelina.

Hun legger ikke skjul på at en slik måte å jobbe på også innebærer at kvalitet må gå foran pris. På samme måte som at en gruppetime på treningssenteret koster mindre enn en time med en personlig trener, vil det trolig koste mer å få en personlig maler hjem for å pusse opp. For at det skal fungere, må Personlig Maler AS henvende seg til den delen av markedet som ikke er mest prisfølsomt.

– Det finnes kunder der ute om er villige til å betale for kvalitet. Norge er et land hvor det finnes mange rike mennesker. Utfordringen er nå fram til dem. Du kommer ikke dit hvis du gjør det samme som alle andre; du må skille deg ut, mener hun.

Den viktigste grunnen til å være i sosiale medier er at flere skal forstå hvor mye verdi som ligger i å bruke en håndverker.

Ewelina Sekiw

Gründer blant gründere

Og det er der systematisk bruk av sosiale medier kommer inn.

– Den viktigste grunnen til å være i sosiale medier er at flere skal forstå hvor mye verdi som ligger i å bruke en håndverker, sier hun.

På Instagram viser Personlig Maler fram vakre, nyoppussede interiører, gjerne med slående kontraster mellom før og etter. Det handler først og fremst om å bygge merkevare, men uten at det skal framstå som ren reklame og salgsframstøt.

På Linkedin presenterer Ewelina Sekiw seg som en ung, kvinnelig gründer i selvsagt selskap med likesinnede fra helt andre bransjer enn malerfaget. Hun engasjerer seg i samtaler og temaer som strekker seg langt utenfor byggebransjen. Det handler først og fremst om å bygge nettverk og ikke minst, omdømme.

– Nettverk er viktig. Sjansen for å bli valgt øker hvis noen andre kjenner til deg og anbefaler deg, sier hun.

Og det virker:

– Nå begynner vi allerede å bli en brand, og vi har fått flere kunder fordi de har sett oss på Instagram.

Å være aktiv og synlig på sosiale medier er også en måte å kommunisere til den etablerte bransjen. Ewelina Sekiw vil formidle et budskap om at bedriftene må bli flinkere til å ta vare på de unge som kommer inn, ikke minst jentene.

Deler kunnskap for å få kunder

Portrett
EGENTLIG INTROVERT: Ewelina Sekiw ser seg ikke som en oppmerksomhetssøkende influenser. Egentlig er jeg introvert, sier hun.

Det siste tilskuddet i Personlig Malers satsing i sosiale medier er en Youtube-kanal. Den skal først og fremst brukes til å dele praktiske tips, rettet mot dem som har lyst til å male og pusse opp selv.

Selv om Personlig Maler deler av sin fagkunnskap, tror ikke Ewelina hun skyter seg selv i foten. På ingen måte.

­ – Det er jo et problem for malerbransjen at så mange heller vil male selv. I stedet for å kjempe imot, mener jeg det er lurt å gi folk oppskriften på å gjøre det fint hjemme. Når folk ser hvor mye forberedelse, arbeid og kompetanse som faktisk skal til for å få et bra resultat, vil mange skjønne at de verken har tid, ferdigheter eller ork til å gå i gang likevel. I stedet kontakter de oss for å få hjelp med jobben, forklarer hun.

Egentlig introvert

Det er lett å tenke at mennesker som bruker mye tid og krefter på sosiale medier, drives av et ønske om å bli sett. Men Ewelina Sekiw vil ikke bli tatt for å være en oppmerksomhetssøkende influenser. Tvert imot.

– Egentlig er jeg introvert. Om jeg kunne, hadde jeg heller sittet inne hjemme. Å eksponere meg på sosiale medier er en omkostning for meg, men jeg skjønte det var noe jeg måtte gjøre for å markedsføre bedriften, sier hun.

Samtidig tror hun at det går an å venne seg til å ha øynene på seg, kanskje til og med like det.

Portrett.
VIL HA ENDRING: Malerbransjen trenger fornyelse, og det vil gjerne Ewelina Sekiw bidra til.

Tenke ungt – jobbe nytt

Selv om starten på gründerlivet i malerbransjen har gått bra, har ikke Ewelina Sekiw og Sebastian Kowalczyk noe mål om å vokse til å bli en stor bedrift. Snarere tvert imot. Det er viktigere for dem holde fast i forretningsideen og nisjen med personlig service, og det er vanskelig å få til om firmaet er stort, tror Ewelina.

– Vi vil vokse, men ikke i antall, sier hun.

Men om målet ikke er å bygge et stort selskap med mange ansatte, har hun likevel store og ambisiøse tanker om å bidra til å endre malerbransjen ved å tilføre nye måter å tenke på for en ny tid.

– Vi er en konservativ bransje med mange eldre. Vi ser at mange bedrifter jobber på samme måte, og slik de alltid har gjort, sier hun.

Derfor er hun det ikke er nok å ønske seg flere unge for å sørge for at bransjen har nok arbeidskraft i tiden framover. De unge som kommer inn, må også få slippe til med sine ideer og tanker om hvordan ting.

Så hvordan bør bransjen være? Ewelina ønsker seg en malerbransje som er mer kundeorientert, med større grad av likestilling og med gjennomgående høyere kvalitet på alt som leveres. Kvantitet kan ikke alltid gå foran kvalitet.

Powered by Labrador CMS