loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
OMBYGGING: Duri Fagprofil bestemte seg for å bygge om varehuset i koronatiden. – Etter «sjokket i mars og april» har sommeren og høsten vært bra for proffen, sier (f.v.) Mattis Røisland og Per Paulsson i Duri Fagprofil. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Vil skape merverdi for maleren

/ 2021-03-17 12:52:23

Duri Fagprofil har brukt deler av koronatiden til ombygging av varehuset. Nå blir også maling en hovedkategori med egen avdeling i butikken.

Duri Fagprofil startet opp i 1978 som importør og distributør av verktøy, maskiner og profiler for den proffe gulvleggeren. Etter hvert har de fått et langt bredere kundespekter og derav økt produkttilbudet for også å kunne dekke behovet til malere, murere, flisleggere, snekkere og entreprenører.

– Mottoet vårt er at det skal være «enkelt for fagfolk», sier Mattis Røisland, driftsleder for Proffsenteret i Duri Fagprofil, og legger til at bedriften har hatt en vekst på rundt 15–20 prosent i året over en del år.

Oppussing

– Vi bestemte oss for å benytte «koronatiden» til å gjøre en kjempeombygging i varehuset vårt. Vi har leid større areal og gjort det lettere for håndverkeren å finne alle produktene vi har å tilby. Tidligere har varehuset fungert mer som et plukklager, forteller Røisland, men påpeker at de også etter ombyggingen har bevart bedriftens grunntanke i utformingen av den nye Proffbutikken.

– Den store forskjellen mellom oss og andre varehus er at vi jobber kun «for og med» proffen. Her skal vi ha de varene proffen trenger, de skal være lett tilgjengelige og kunden skal få hjelp og råd fra våre fagfolk når de ønsker det.

Ny malingsavdeling

I tillegg til en større butikk har de utvidet høyt-lageret, samt flyttet og nå totalt bygget om malingsavdelingen. Tidligere har maling kun vært et tilleggsprodukt hos Duri Fagprofil. Men så begynte kundene å etterspørre flere produkter innenfor dette segmentet, forteller Per Paulsson, fagspesialist i malingsavdelingen.

– Vi lytter alltid til våre kunder og forsøker å tilpasse oss deres behov. Her så vi mulighet til å utvide denne kategorien, i samarbeid med våre leverandører, sier han.

– Malingsavdelingen har fått egen inngang og størrelsen på butikken og sortimentet ble kraftig utvidet. Malingsavdelingen har nå et areal på hele 750 m², sier Paulsson, som har jobbet med maling i snart 25 år og gleder seg til å ønske maleren velkommen til den nye avdelingen.

Hele Proffsenteret hos Duri er nå på 10 000 m², og her finner man minimum 15 000 forskjellige artikler på lager til enhver tid.

– Nå har vi alt for interiørhåndverkeren på ett sted. Har vi det ikke, så får vi tak i det. Vi er fleksible og tilpasser rammene ut ifra kundenes behov, supplerer Røisland.

Maskinvarer og serviceverksted

Malingsavdelingen, som åpnet 1. januar, har også en egen utstilling med overflatealternativer, samt et verksted som reparerer Wagner maler- og sparkelsprøyter.

– Siden vi henvender oss mot proffen er det viktig at vi kan tilby malersprøyter, verksted og utleie av maskiner på ett sted. Dette er proffutstyr maleren er avhengig av i hverdagen og her har han ett sted å forhold seg til når han skal reparere, kjøpe og leie maskiner, sier Paulsson, og legger til at de selvfølgelig også selger og reparerer slipemaskiner.

– Det skal være enkelt, uansett om du er maler eller gulvlegger. Du skal kunne komme hit og få produkter og råd knyttet til den jobben du skal utføre. Vi har lagt malingsavdelingen ved siden av utstillingen av belegg og LVT for ytterligere å forsterke overflatekompetanse-området.

Spesialister på hvert fagfelt

For hver avdeling i Proffsenteret har Duri Fagprofil egne spesialister innenfor hvert sitt fagfelt, og disse er hele tiden tilgjengelig i butikken. Fagansvarlig for: verktøy- og maskiner, profiler, byggevarer, universell utforming, våtrom, byggkjemi, gulv og maling. Hos disse fagansvarlige kan man få råd og hjelp til lå se på løsninger som er viktig for deg, samt at det løpende tilbys kurs innen de ulike fagområdene.

– Det er slik vi også startet med produktutvikling. Vi snakker med kundene og ser at noen ganger finnes det ikke noen god løsning på problemet, da må vi utvikle det selv. Det er dette miljøet vi ønsker å skape, at kundene skal bli hørt og få de faglige rådene og produktene de trenger. Uten denne kompetansen og kulturen ville vi bare vært en vanlig byggevarebutikk, det er dette som skiller oss ut, sier Røisland.

Merverdi for maleren

Motivasjonen bak en egen og komplett malingsavdeling var at de så de kunne skape merverdi for maleren. En maler møter på mange andre problemstillinger i jobben enn det rent malertekniske, for eksempel knyttet til våtrom. Det er lurt for maleren å tenke på hvilke tilleggsprodukter og kompetanse vi kan tilby ham slik at han kan øke bredden på sitt tilbud til sine kunder og derav lønnsomheten.

– Å komme hit skal gi malerne en merverdi slik at de kan utvide tjenestekurven sin. Det er det som er cluet, sier Paulsson.

I malingsavdelingen har de valgt å satse på fire hovedleverandører; Jotun og Gjøco på maling, Caparol for mur og spesialprodukter for fasade, og Hagmans gulvmaling. I tillegg har de også valgt å tilby nisjeprodukter som: tjære fra Auson, brannmaling fra Protega, Caparol støvfri sprøytemaling, Jotun våtromsmaling, samt gulvmaling og miljøvennlige UV-lakker.

– Vi har plukket det vi syntes er det beste for våre kunder, produktene vi mener har de beste egenskapene. Vi ser mer til kunden enn leverandørene, understreker Paulsson.

Korona

De har heldigvis sluppet unna både koronasmitte og karantene.

– Vi har holdt oss til retningslinjer omkring hygiene fra myndighetene og har blant annet stengt kantinen, installert pleksiglass ved kassen og tatt bort bord og stoler ved kaffestasjonene, sier Røisland.

– Det har gått overraskende bra. Det er i butikken risikoen har vært størst. Men kundene har vært flinke, det virker som håndverksbedrifter er veldig bevisste i denne spesielle situasjonen. Nesten alle bruker munnbind i butikken, og vi deler ut gratis til de som ikke har.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse