loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
HEDERSPRIS: Sverre Severinsen i Kährs Norge får Svanemerkets hederspris 2019 av direktør Anita Winsnes i Svanemerket. (Foto: Jørgen Stokke)

Gulvprodusent satser på miljømerking

/ 2021-04-26 14:22:48

– Med en stadig mer miljøbevisst befolkning, blir miljømerkingen en stor fordel, fastslår Sverre Severinsen i Kährs Norge. Det mener også boligutvikleren Bonava.

Tekst: Per Bjørn Lotherington

Kährs Norge har sertifisert sine gulv siden 2013 og har nå svanemerket 180 gulvprodukter. Bonava er så å si i startgropa med svanemerking som nå blir del av en ny standard for boligutvikleren.

Viderefører miljøengasjement

– Miljømerking er en videreføring av miljøengasjementet som har preget denne bedriften helt fra starten for 150 år siden, forklarer Severinsen, avtroppende administrerende direktør i Kährs Norge. De valgte Svanemerket fordi det er så godt kjent blant publikum, i motsetning til miljøsertifiseringen ISO 14001 som de også har.

– Hvordan ser du på kostnadene som følger av Svanemerket?

– Søknads- og lisensavgiften til merking, er ikke så stor. Den største kostnaden hadde vi med omlegging og tilpasning internt. Totalkostnaden for tilpasning, omlegging og merking var kanskje 1,5 – 2 millioner kroner. Men det var en jobb som var viktig å få gjort for å kunne tilfredsstille dokumentasjonskrav m.h.t. miljø og som vi har måtte gjort uansett. Den gjør det blant annet lettere å utarbeide EPD-er for produktene våre som vi nå er i gang med.

Alt gjort for å oppfylle kravene

Severinsen forteller at hele organisasjonen ble lagt til rette for å oppfylle kravene i miljømerkingen. En del av prosessen var å sørge for at det ikke brukes miljøfarlige lakk- og limprodukter og at all bruk av formaldehyd er avsluttet.

– Dette måtte vi i alle fall gjort, så nå har vi produkter som det er lettere å selge til en befolkning med voksende miljøengasjement. Bare se hva en Greta Thunberg har fått til. Ikke bare at unge over hele verden streiker for miljøet, de stiller også krav til materialer og produkter foreldre og besteforeldre bruker i husene sine! fastslår Severinsen.

Miljømerking som ny standard

Boligutvikleren Bonava har hatt et opphold på fire år uten svanemerking etter at de leverte sitt første svanemerkede prosjekt i 2014–16. Nå planlegger de ett stort prosjekt i Bergen og et mindre i Sandvika i Bærum. Begge skal svanemerkes.

– Dette blir en del av den nye standarden vår, forteller Mathilda Vinje, regionleder i Bonava Oslo og Akershus.

– Når vi har hatt en periode uten miljømerking, er det fordi det viste seg i det første prosjektet at det ikke var så lett å få tak i produkter med svanemerking og underleverandørene var ikke forberedt på å bygge svanemerket, forklarer Andreas Hovden, regionleder i Bergen.

– Nå ser vi at svanemerkede produkter blir vanligere og underleverandørene våre er mer innstilt på å bygge bærekraftig. Derfor blir det mer naturlig at vårt bidrag til miljøet blir bærekraftige boliger, forklarer Andreas Hovden, regionleder i Bonava i Bergen.

Miljø betyr mer for kundene

– Etterspør kundene svanemerkede boliger?

– Nei, ikke ennå, men det kommer, er de to regionlederne overbevist om.

– Den yngre generasjonen som kommer nå, er mye mer opptatt av miljø og klima enn generasjonen før dem. Så om en ti års tid, blir det vanskelig å selge boliger som ikke er miljømerket, spår Hovden.

På spørsmål om kostnader til lisens og avgift for miljømerkingen, forteller de to regionlederne at Bonava er i dialog med Miljømerking om nivået. Det er høyere her i landet enn i nabolandene, og lisens og avgift er basert på eneboliger. Det slår uheldig ut i prosjekter med flere leiligheter.

– Vi er i dialog med Miljømerking om å få gjort noe med lisens- og avgiftsnivået, og håper på et mer rettferdig nivå, fastslår Vinje og Hovden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse