Malermestere ønsker seg mer stabile priser
-Det er blitt vanskeligere å holde seg oppdatert om prisbildet hos Mal Proff. Kanskje der er for mye dagligvare-tenking som har kommet inn i ledelsen, det skal jeg ikke ha sagt for mye om. Men disse stadige kampanjene kunne jeg gjerne vært foruten.
Daglig leder Jan Helge Nielsen i NIME AS i Ålesund er ikke fornøyd med måten Mal Proff presenterer sine varer til proffene på. Og dette til tross for at han har et utmerket samarbeide med Mal Proff – et samarbeide han gjerne vil fortsette med. Men han mener det bør komme et annet opplegg for priser til proffbedriftene.
Malermestere
Han støttes av Kenny Hansen hos Schwenke i Tromsø, som kommer med et eksempel for å illustrere poenget:
-For en tid tilbake innhentet jeg priser på en del varer som skulle inngå i et større prosjekt – vi snakker om noe som strekker seg over to år. Ikke helt vanlig for mange kanskje, men heller ikke veldig uvanlig. Som tenkt så gjort: Jeg fikk priser, la inn anbud og vi fikk jobben. Etter noen måneder var det på tide å bestille mer varer til prosjektet, men da jeg fikk regningen, så den helt annerledes ut på et par ting enn jeg forutsatte i anbudet. Jeg stusset veldig på dette, og henvendte meg såklart til Mal Proff for å finne ut av hva som hadde skjedd.
-Det var en feilprising kanskje?
-Neida, det var snakk om at den uka jeg innhentet priser, hadde de kampanje på det som nå hadde fått en mye høyere pris. Det var mitt ansvar å holde meg oppdatert om prisene i markedet fikk jeg høre.
-Så slik ble det?
-Vi hadde for så vidt en grei samtale om dette, som endte med at prisene ble normalisert i forhold til det anbudet jeg hadde gitt. Men ikke før man hadde antydet at vi burde ha kjøpt inn varene for hele prosjektet da kampanjen pågikk. Som om vi har plass, råd eller interesse av å ha så mye varer på lager i 2 år! Slikt er irriterende, og jeg håper virkelig at Mal Proff legger om denne politikken, understreker han.
Daglig leder Viggo Ask i Tønsberg er enig:
-Jeg synes MAL Proff burde gå tilbake til å være bare for proffene. I tillegg ønsker jeg at dfe holdt faste lave priser i stedet for alle disse kampanjene, så man må bruke en masse tid på å sjekke opp prisene hele tiden, slår han fast.
Ikke tid og lyst
-Vi har hverken tid eller lyst til å følge med på hva som er «dagens utropspris» hos Mal Proff. Det er jo ikke slik at vi kan ha en skjerm her på kontoret med link til Mal Proff, som om vi var enslags børsmegler, og til enhver tid må følge med på prisutviklingen for å kunne slå til i riktig øyeblikk, erklærer Jan Erik Nielsen. Han minner rikitg nok om at prisene i MAL-systemet alltid har vært kompliserte, og ikke så enkle å finne ut av. Men dette med kampanjer har skapt en ustabilitet og usikkerhet som man helst kunne vært foruten, slår han fast. Til sammen kan det dreie seg om så mye som 7-8 forskjellige måter å handle på.
-Men du åpner jo selv en Fargerikebutikk utenfor Ålesund i disse dager. Her er du også Mal Proff partner. Møter du ikke deg selv i døra nå?
-Nei, jeg mener ikke det. Når det gjelder Fargerike-butikken er det jo annerledes, ikke sant? For der skal vi forholde oss til forbrukerne, og da er det ikke så merkelig at man har kampanjer gående innimellom. Men når det gjelder Mal Proff-biten, hadde jeg helst sett at vi kunne unngå det. Heller litt lavere, stabile priser, slik at mine malermesterkolleger, som jo forhåpentligvis blir kunder i den nye Mal Proff partner-butikken, kan ha en forutsigbarhet i prissettingen. Det hadde gjort det enklere for alle parter, sier Nielsen oppsummerende.
Kampanjer nødvendig
-Jeg er jo helt enig i at i en ideell verden, ville man ikke ha trengt kampanjer. Prisene burde være stabilt lave, og man ville ha forutsigbarhet hele veien. Men det lar seg bare ikke gjøre. Skal vi oppnå en god nok pris for våre malermestere, er vi nødt til å arbeide tett med leverandørene våre, og få fram priser på utvalgte varer som gjør at våre kunder kan ha fornuftige påslag, sier direktør Terje Langmoe i Mal Proff. Han viser til at det er 3 parter i dette, nemlig leverandørene, Mal Proff og kundene – malermestrene:
-Vi jobber kontinuerlig for å skaffe kundene våre de best mulige prisene, og da er kampanjene et viktig verktøy. Når det er sagt, jobber vi ikke på samme måten som daglivareforretningene, der vi ser dags- eller ukestilbud. Vi får til kampanjer som strekker seg over en eller kanskje til og med to måneder, og det betyr at de aller fleste vil ha muligheten til å benytte seg av det. Dette er jo også en side av vår politikk: Vi har lagt oss på at ting skal koste det samme over hele landet. Dermed kan man si at det ligger en viss fordeling også – til fordel for distriktene – i vår prispolitikk, slår han fast.
-Så da er det bare opp til malermesterne å bli enda bedre på å gjøre sine innkjøp?
-Ja, det er klart at det er en del å hente på dem som følger våkent med, og hele tiden benytter seg av de tilbudene som vi forhandler fram på vegne av kundene våre. Det er også viktig at hver enkelt gjør seg kjent med lengden på kampanjene, slik at man får gjort innkjøp som passer best mulig til sine prosjekter, og dermed også kan oppnå en bedre margin i prosjektet sitt, sier Langmoe til slutt.