Øker nettsalg hver eneste dag
-Jeg synes jo det er veldig gledelig, for jeg har vært med på å jobbe fram nettsalg fra starten. Nå har vi flinke folk som jobber med dette hver dag. Vi ønsker jo at kundene våre skal være fornøyd, og økt handel er en svært god indikasjon på at de er akkurat det.
Markedssjef Jan Erik Foss i Mal Proff snakker gjerne om netthandelen til konsernet. Han får nemlig stadig rapporter om at netthandelen tar seg opp hver eneste dag, og at det er i ferd med å bli en knallsuksess for Mal Proff.
Mange fordeler
-Det er klart at en netthandel har mange fordeler for kundene våre. Vi som sitter i prosjektgruppa for dette, har hele tiden satt oss grundig inn i hvilke behov kundene har, og går langt i å forsøke å gi dem akkurat det de har behov for. Det viser seg da også at vi i stor grad har truffet blink, sier en fornøyd markedssjef.
-Hva er grunnen til suksessen, slik du ser det?
-Jeg tror det er flere ting som spiller sammen. For det første har vi vært opptatt av å lage en enkel, men samtidig proff nettbutikk. Vi var opptatt av at den skulle fungere intuitivt, og det synes jeg avgjort at vi har fått til. Tilbakemeldingene fra kundene våre når det gjelder nettsalg går også på akkurat det, forklarer han. Dessuten er kundene opptatt av at det er blitt et system med mange tilleggsfunksjoner for dem som har behov for det, slik at man kan utvide bruken etterhvert, eller i de tilfeller man måtte ønske det.
God presentasjon
-Hvorfor er dette blitt en nettbutikk som er enkel for kundene å bruke?
-Igjen kommer det litt an på hvilke behov man har, men jeg er ganske sikker på at det faktum at vi har gode varetekster er viktig for mange av kundene våre. At vi også har bilder av produktene, vet jeg at mange setter pris på, for det gjør bestillingene enda enklere. Når vi så legger til at dokumentasjonen man er pålagt å sørge for å ha tilgang til, er en selvfølgelig og integrert del av det vi tilbyr, er mye gjort.
-Du nevnte tidligere at det er mulig å utvide bruken dersom man ønsker det. Hva tenkte du da?
-Det de aller fleste raskt etterspør, er muligheten til å knytte bestillingen til et prosjekt, for egne prosjekter er viktig i hverdagen. Det har man selvsagt anledning til hos oss. Dette kan gjøres fra PC, Mac eller mobiltelefon om man vil, så vi har full integrering med de maskinene folk bruker til daglig. Dermed sparer kundene ganske så mye tid, og dermed også penger på å bruke dette systemet, smiler han.
Mer nettsalg
-Er det tidsfaktoren som er den viktigste for folk kanskje?
-Hva som er viktigst, skal jeg ikke mene så mye om. Men vi ser jo at stadig flere av kundene våre oppdager fordelene, og derfor velger nettopp netthandelen hos oss. Jeg tror vel at kundene våre er såpass bevisste at de velger de løsningene som tjener dem selv best. Da kan det sikkert være litt forskjellig hvilke prioriteringer man har, kanskje til og med varierende fra prosjekt til prosjekt. Men sikkert er det i alle fall at vi opplever en sterk stigende tendens i netthandlene, sier en fornøyd Jan Erik Foss.