Byggevaren kvesser klørne og utfordrer
Konkurransen i byggenæringen skjerpes kontinuerlig, og i alle fall kortsiktig ser det ut til at det er kundene som tjener på det. For nå skal «alle» gjøre seg enda lekrere for proffene – til og med malerne, kan det virke som. Og det er jo bra?
Malorama-konsernet, ser ut til å virkelig ruste opp for å utvide sin horisont og sin satsing – ved å kjøpe opp flere gulvbedrifter og en større leverandør. Hvordan det vil slå ut for konsernet i forhold til kunder og leverandører, gjenstår å se. Men byggevaren ligger heller ikke på latsiden: Vi kjenner fra før pallesalg av Hvit 7 og andre litt overraskende utspill for kjeder som offisielt hevder de ikke satser på proffene. Da er Maxbo langt ærligere, for de går nå åpent ut med sin satsing på proffen:
Kvesser klørne
-Vi har satset på proffene i mange år, og selv om vi i utgangspunktet kanskje har vært mer fokusert på tømrere og snekkere, er det ingen tvil om at både blandingsbedriftene, altså de som har flere typer håndverkere hos seg, og gjerne også de rene proffbedriftene innenfor maleryrket vil ha fokus for oss framover, sier kategorisjef Marianne Fischer Paulsen hos Maxbo-kjeden. Hun er imidlertid tydelig på at dette ikke uten videre betyr en endring fra kjedens side:
-Vi har som sagt satset på proffene lenge. Men vi ser at proffmarkedet er en stadig større del av handelen hos oss, og da er det naturlig å følge opp dette med et sterkere fokus på denne kundegruppen. Vi har en nært forestående intern messe, og da har vi satt av en egen dag for proffene. Som sagt kan det vel ikke sies at vi har en spesiell satsing på malerne, men det skal ikke være noen tvil om at både våre tilbud og ikke minst service overfor profesjonelle malerbedrifter skal være den aller beste. Vi har et komplett malings-sortiment spesielt tilpasset proffen, på noen utvalgte varehus. Maxbo tar proffene på alvor, og siden vi har skal snakke mest om malerne, vil jeg si at jeg mener at det vi kan tilby burde matche det aller meste i bransjen. Vi er sterkest på Østlandet, men har også varehus i andre deler av landet, så det burde være gode muligheter for profesjonelle malere å hente sine råvarer hos oss på en permanent basis.
Større og bedre
-Du sier dette ikke representerer noe nytt fra byggevarens side, men dette kommer samtidig med at også andre kjeder skjerper konkurransen, og ikke minst at Malorama satser?
-Vi har våre egne prioriteringer, og vårt fokus på profesjonelle kunder er som sagt ikke nytt. Men at Maxbo nå tar mål av seg til å bli en enda bedre3 samarbeidspartner også for de profesjonelle malerbedriftene, er jo ingen hemmelighet, sier hun optimistisk.
-Så malere som er nysgjerrige på hva dere har å tilby bør titte innom?
-Ja, det synes jeg absolutt. Vi har allerede en rekke malerbedrifter som kunder, sammen med dem som jeg viste til ovenfor, som har en mer blandet struktur. Men Maxbo skal bli en kjede å regne med for proffer av alle slag fremover, lover kategorisjefen.
Mange om beinet
Så gjenstår det da å se hva Coop, Byggmakker, Carlsen & Fritzøe og hva de nå heter, alle de som skal «satse på proffen» finner på framover. Det er nok begrenset hva man kan tjene på billigsalg av 2 tom 4, så at malervarer også vil bli et viktig konkurranseområde framover, synes hevet over tvil. Mye kan tyde på at det blir en «het sommer» i byggebransjen, og Maleren skal fortløpende søke å bringe deg nyhetene.