Sykmelding blir delvis digital

Sykmelding blir delvis digital

Publisert

Nå kan ansatte levere sykmeldingen digitalt – slik håndterer du det.

Nav arbeider for å modernisere sykefraværsoppfølgingen. Nå er den digitale sykmeldingen lansert.

Små og mellomstore

Foreløpig egner dette seg best for små og mellomstore bedrifter, melder BNL. Grunnen er at det bare er den som er registrert som leder i Brønnøysundregisteret, som har tilgang til sykmeldingene. Lederen må delegere tilganger videre i Altinn.

I store bedrifter blir det derfor snakk om veldig mange tilganger, mens i de mindre bedriftene er det færre og lettere å beholde konfidensialiteten.

– Spør etter digital

Nav oppfordrer likevel bedriftene til å gi tilgang til et begrenset antall personer, for eksempel noen med HR-funksjon.

– Vi oppfordrer alle bedrifter til å etterspørre digital sykmelding. Også de store arbeidsgiverne oppfordres til dette selv om de fortsatt må levere på papir, sier spesialrådgiver Ann-Torill Benonisen Indreeide i NHO.

Powered by Labrador CMS