Før generalforsamlingen åpnet offisielt lørdag formiddag, presenterte MLFs nye daglige leder seg for organisasjonen.
– Det er mange etapper i dette løpet, og mange av dem må dere være med og løpe, varsler Stein Hesstvedt, som spesielt peker på laugene.
Og laugene, dem vil han legge vekt på å møte.
– MLF og laugene er to parhester som må samarbeide, sier Hesstvedt. Han er også opptatt av å se på om laug og forbund har overlappende funksjoner som går ut over økonomien, og om de kan jobbe smartere.
Bransjepolitikk, tilbud og fordeler i MLF, rekruttering og økonomi er de andre punktene som den nye daglige lederen trekker frem som fokus fremover.
– Det vi må få frem, er at det er svennene som er fremtidens vinnere. Det er gullkantet å ha en fagutdanning. Og vi må også markedsføre hvilke muligheter det er videre hos oss, sier Stein Hesstvedt.
Han trekker frem den nye mesterutdanningen innen byggfagene som et fantastisk tverrfaglig samarbeid. – Målet er å tilby utdanning som ligger tettere opp til den praktiske hverdagen. Vi er alle ambassadører, og vi må oppfordre svennene til å gå videre, sier den nye MLF-direktøren.
Hesstvedt er opptatt av kommunikasjon: Det er satt i gang arbeid med ny nettside, og han vil bruke Maleren.no for å få ut de gode historiene om store og små jobber. – På sosiale medier må vi være aktive daglig, og vi må se på andre kanaler, som Linkedin og Youtube.
Han vil forenkle MLFs nettside med tre hovedbudskap: «Bli medlem», omdømme og arrangement.
– Men midt i denne digitale hverdagen er det menneskene som teller. Anna Furhoff Jensen sier det i intervju med Mestern: «Vi må ha noen som maler for oss». Menneskene er vårt aktivum og vår kapital, og dere må være malerfagets og MLFs ambassadører ute, sier Stein Hesstvedt.
Mer om MLF-landsmøtet kan du lese i Maleren nummer 6–7. Der er også den nye mesterutdanningen tema over åtte sider.