loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
ANNERLEDES: – Det er kremen av malerarbeid, og helt annerledes enn det man gjør i de fleste andre prosjekter. Du føler virkelig at du skaper noe, sier Malerbas Andreas Strøm-Gundersen i Juuhl & Bratfoss. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

En stor forgyllingsjobb

/ 2021-06-02 10:00:20

– Den største utfordringen har vært spillet mellom de forskjellige metallene, forteller Tina Juuhl, om restaureringen av den storslåtte Andreassalen i stamhuset til Den Norske Frimurerorden.

Malerfirmaet Juuhl & Bratfoss holder for tiden på med et unikt prosjekt i frimurerlogen i Oslo.

Prosjektleder Tina Juuhl har tidligere vært delaktig i å restaurere logens festsal og den ene trappeoppgangen. Nå er det den kunstnerisk utsmykkede Andreassalen, også kalt «Lille festsal» som står for tur.

– Her har det ikke blitt gjort annet enn litt brannslukking i form av retusjering noen steder siden huset ble bygget, forteller Tina Juuhl, malermester og daglig leder i Juuhl & Bratfoss.

Særegen arkitektur

Grunnstenen til Den Norske Frimurerordens Stamhus ble lagt ned den 22. mars 1890, av kong Oscar II, stormester i Svenska Frimurareorden, som det norske frimureriet hørte inn under den gang.

Bygget ble tegnet av arkitekt Johannes Henrik Nissen, som selv var frimurer. Hver av de seks store logesalene har sin særegne arkitektur og søker å oppta i seg hele arkitekturens historiske utvikling i dens forskjellige hovedformer, – fra den egyptiske, gjennom den gresk-doriske, romanske og gotiske til renessansen og rococcoen.

Mye smuss og nikotin

Da Juuhl & Bratfoss startet med å rigge til stillaser i Andreassalen var det veldig dystert der.

– Det var utrolig skittent og nedsmusset. Her var det mye nikotin for å si det sånn, sier Juuhl og påpeker at frimurerlogen i gamle dager hadde så mange medlemmer at både festsalen og Andreassalen ble brukt ved sammenkomster. I nyere tid fungerer Andreassalen mer som anretningssal.

Før malerarbeidet startet vasket de alt og renset dekoren. En av de store utfordringene var å finne ut av spillet mellom de forskjellige metallene som har blitt brukt i dette rommet: Gull, bronse, sølv og kobber.

– Bronse og gull ligger for eksempel svært nært hverandre i utseende. Takket være oksideringen av bronsen så vi noe forskjell, sier hun, og legger til:

– I alle restaureringsprosjektene jeg har jobbet med har jeg ikke sett så mange metaller brukt på samme sted.

Malt over symboler

Huset er preget av mye ommaling under krigen da tyskerne okkuperte bygget.

– De overmalte en god del av dekorasjonene i rommene. Alle symboler i huset ble malt over, sier hun, og legger til at Andreassalen er et av de få rommene som ikke hadde symboler på vegger eller tak.

– Så her brydde de seg ikke om å gjøre noe. Det er veldig originalt.

Tradisjonsrikt malerarbeid

Dekorasjonene på vegger og tak er utført i linolje. Maleren Oscar Wergeland og dekorasjonsmaleren Wilhelm Krogh var de som opprinnelig utførte utsmykningsarbeidet.

I restaureringen startet malerne med først å rense vegger og tak for å få frem originale farger, og deretter ta prøver.

– Vi setter prøver helt til vi finner den nøyaktige fargen, forteller Andreas Strøm-Gundersen, Malerbas i Juuhl & Bratfoss.

– Dette er ordentlig tradisjonsrikt, fint malerarbeid. Det er kremen av malerarbeid, og helt annerledes enn det man gjør i de fleste andre prosjekter. Du føler virkelig at du skaper noe. Det krever mye av deg som maler, sier han.

Svært detaljert

At dette er krever mye av malerne skjønner man når man skuer utover de kunstferdige utsmykningene på vegger og tak.

– Det vært mye skraping, vasking og forarbeid. Når du kommer fram til finishjobben, det er da den mest spennende delen av jobben starter. Den krever kompetanse, kunnskap og en stø hånd, understreker Juuhl.

Veggdekorasjonene er omsluttet av byster og utsmykninger i ekte gull.

– Dette 23 1/3 karat bladgull. Det er ikke noe man bare påfører. Det er en stor forgyllingsjobb som krever sin kunnskap, sier Juul og peker på utsmykninger i taket.

– Det er veldig detaljert. Noen forgylte detaljer med gull, og bronse rundt. Det krever enormt med kunnskap.

EN STØ HÅND: Det kreves kompetanse, kunnskap og en stø hånd av malerne som restaurerer Andreassalen i frimurerlosjen i Oslo. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Beige brystning

Jobben med å restaurere Andreassalen starter med taket, før de fortsetter med dekorasjonene på veggene.

– Brystningen skal settes tilbake til slik den var originalt. Den skal bli beige, som den var originalt, i stedet for grønn. Den var blitt litt dyster, påpeker Juuhl.

Hele arbeidet skal ta cirka tre måneder, noe som var et av kriteriene for at de fikk jobben.

– Heldigvis har vi mange ansatte å sette på prosjektet. Det har vært 5–6 stykker de første månedene, og nå blir det tre stykker som skal utføre resten av jobben.

Opplæringsbedrift

– Utsmykningen på veggene er detaljert og malerinært, hvilken bakgrunn må man ha for å utføre arbeid her inne?

– Du må ha drevet med det før. Det er utdannede malersvenner som har erfaring på dette området fra tidligere vi setter på slike jobber, sier Juuhl og påpeker at de er en opplæringsbedrift som alltid har minst 10 prosent lærlinger.

– Vi utdanner malere til å drive med dekorasjonsmaling, og prøver alltid å ha med lærlinger på denne typen jobber.

– Lærerikt

Steve Liu, er lærling hos Juuhl & Bratfoss, og understreker at det har vært spesielt lærerikt å jobbe på dette prosjektet.

– Det er ikke ofte du får mulighet til å lære så mye på et prosjekt. Spesielt det å prøve bronse- og gull finnish har vært gøy å prøve. Hvis jeg får muligheten, vil jeg gjerne fortsette med dekorasjonsmaling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse